Seperti Mimpi Tinggalkan Dunia Pekerjaan

November akan jadi satu kenangan yang tidak akan saya lupakan dalam sejarah. Bulan November adalah detik terakhir saya meninggalkan alam pekerjaan. Agak sukar nak buat keputusan untuk ‘resign’ pada ketika saya memegang jawatan sebagai senior manager, namun kerana perasaan yang membuak-buak ingin bebas menentukan ‘masa’ sendiri, apatah lagi apabila seorang boss yang selalu saja mengungkit2  gaji RM13,000++ yang diberikan kepada saya (macam la dia yang bayar gaji?) adalah tidak berbaloi sekiranya saya tidak sanggup untuk bekerja lebih masa sehingga jam 8-9pm mahupun semasa balik rumah masih perlu cek emel ofis. Bekas boss saya sungguh berbangga sekiranya ada staff beliau yang reply emel jam 2-3am katanya sungguh komited bekerja!

ahmad humaizi

Hari terakhir saya meninggalkan alam pekerjaan pada Bulan November 2011

Boss terakhir saya agak tegas dan garang, suka marah2kan staff perempuan semasa meeting, ada yang sampai terkencing kena marah oleh beliau.  Saya rasa bersyukur menjadi seorang lelaki.. staff lelaki dia akan marah berdua-duaan dalam bilik dia saja.. tapi sebagai seorang manusia, terasa juga hilang maruah bila terasa diri amat bodoh sangat seolah-olah tak tahu buat kerja apa-apa…

Saya nekad, sampai bila? Resign dan join company lain pun mungkin lebih teruk? Gaji lebih besar beban tanggungjawab semestinya lebih berat dan harapan company pasti lebih tinggi.

Nak senang, bukannya mudah , tapi takkanlah nak susah selamanya kan? Ramai yang tak tahu sebelum saya menyertai Great Eastern Takaful secara full time pada 10 Januari 2012, saya telah menyertai MNI Takaful (sebelum Etiqa), Takaful Ikhlas dan Prudential secara Part-Time sewaktu saya bekerja.  Saya tahu dengan menjadi usahawan takaful boleh buat duit sampingan, tapi saya tak serius dan gagal untuk mendapatkan clients… saya malu untuk buka mulut cerita berkenaan takaful pada kawan-kawan apatah lagi dengan saudara mara.

Kata-kata jahat dari dalam diri saya selalu mengucapkan… nanti apa orang kata.. apa kelas seorang manager graduan Law pulak tu jadi agent takaful…. Mmmhh…  masa tu saya tak salahkan diri saya, tapi sentiasa salahkan orang lain juga… produk tak bagus.. agensi tak bagus… leader tak pandai la..seolah-olah saya la yang bijak pandai… tapi apa jadi dengan diri saya? Tak ke mana kan?

Alkisahnya, bila saya sertai Great Eastern Takaful, saya rekrut agent bermula tahun 2012 lagi, tapi pada tahun 2015… tiada seorang pun agent yang telah saya rekrut pada than 2012 masih bersama-sama saya.. yang sertai tahun 2013 pun tinggal beberapa orang, tapi tinggal untuk ditamatkan pada tahun2 015 kerana tak cukup maintenance quota.. namun saya teruskan saja buat personal sales, mereka tak nak buat.. saya nak.. saya ada cita-cita untuk dicapai…

Dulu-dulu semasa awal2 buat rekrutment, saya rasa mcm berdosa sebab agent2 saya tak boleh bawa kes, tak dapat client, rasa macam bodohnya saya tak dapat nak bantu mereka ni untuk Berjaya dalam takaful.  Tapi saya Tanya diri saya kembali, bukankah aku dulu macam ni juga? Huhuhhu… kan?

Apa yang orang nampak di luar sana adalah $$$, tapi pada masa yang sama orang tak tahu atau abaikan apa sebenarnya yang telah kita lalui… kalau setakat sorang dua client, usahawan takaful tak akan boleh survive setiap bulan, kena dapatkan ramai client, dan kena jumpa dan hubungi ribuan orang.  Realitinya, hubungi orang yang tidak kita kenali lebih senang dari jumpa orang yang kita kenali, kerana sebagai manusia biasa, apabila ada penolakan, memang akan terbit juga perasaan sedih dan kecewa… tapi buat agent-agent baru, jadikan penolakan ini sebagai satu tangga untuk anda mendaki, bila ada penolakan, sebenarnya mereka ‘push’ anda untuk lebih ke depan.. sikit lagi untuk mencapai apa yang anda idamkan… teruskan dan jangan putus asa..

Ok, seterusnya… cerita seterusnya bukan berniat saya untuk mengaibkan sesiapa.. pada bulan Februari 2012.. Great Eastern Takaful Own Agency, ataupun dikenali sebagai GOA mengadakan Gear Up Conference di Port Dickson..acara pertama sungguh gilang gemilang dihadiri oleh ratusan agent/ leader baru secara PERCUMA di Grand Lexis Port Dickson… ramai sungguh yang attend, maklumlah free kan…. Daripada group leader saya ada lebih kurang 20++ orang… ..

Terkini tahun 2016… yang hadir event Percuma di Grand Lexis tahun 2012 sudah menjadi sejarah.. ke mana mereka semua pergi Wallahu’Alam… bila dilihat foto-foto lama.. sedih betul semua rakan-rakan seperjuangan yang kononnya dulu ingin memperjuangkan takaful sudah tiada lagi dalam industri.. padahal mereka adalah insan-insan yang hebat dan cemerlang datang dari pelbagai background untuk jadi perintis di Great Eastern Takaful.

Apa yang nak saya sampaikan di sini adalah, apa yang kita lakukan pada hari ini adalah perlu ada SEBAB dan MENGAPA kita harus lakukan.. saya  tidak katakan saya sudah Berjaya, saya sendiri masih dalam proses pendakian dan banyak lagi rintangan di hadapan yang perlu saya lalui…

Posting ini bukannya bermaksud saya telah berjaya, banyak lagi yang perlu saya harungi untuk masa akan datang, setiap cabaran dan dugaan harus dilalui dengan lebih kental untuk dijadikan satu ilmu dan pengajaran yang berguna pada masa hadapan!

Ahmad Humaizi, 019-3726080

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *