Malaysia Muflis?

Adakah Mungkin Malaysia Akan Muflis
Adakah Mungkin Malaysia Akan Muflis?

Sibuk sekarang ini orang menceritakan pasal Malaysia akan muflis pada tahun 2019. Rata-rata keluar dalam surat khabar pada 28 Mei 2010 mengenai kajian yang dijalankan oleh Idris Jala pasal Negara kita akan muflis.  Jadi, apa langkah yang kerajaan Barisan Nasional akan ambil untuk elakkan Negara kita dari menjadi muflis?

(1) Kenaikan Harga Petrol

Kerajaan akan  dinaikkan harga petrol 10 sen seliter setiap enam bulan sementara harga LPG dinaikkan sebanyak 20 peratus setiap tahun.  Inil laporan yang aku petik dari Surat Khabar Online:

28 Mei 2010- Kerajaan mungkin terpaksa menaikkan harga petrol dan diesel masing-masing 15 sen serta 10 sen bagi setiap liter untuk mengurangkan subsidi bernilai RM200 bilion yang ditanggung oleh kerajaan dalam tempoh 20 tahun akan datang. Harga petrol patut dinaikkan 10 sen seliter secara berperingkat dalam tempoh setiap enam bulan sementara bagi harga LPG pula ia wajar dinaikkan sebanyak 20 peratus setiap tahun.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/5/27/mstar_berita/20100527213057&sec=mstar_berita

(2) Mengurangkan Pemberian Subsidi Dan Mengawal Pinjaman Sedia Ada.

  • Caj bagi pesakit luar di hospital kerajaan akan dinaikkan daripada RM 1 kepada RM 3. Wad kelas pertama, kedua atau ketiga akan dinaikkan daripada RM 3 hingga RM80 kepada RM 6 hingga RM160.
  • Skim pinjaman buku teks dan tusyen subsidi akan dimansuhkan.
  • Pelajar sekolah dikehendaki membayar yuran peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM
  • Penuntut di peringkat prasiswazah dan pasca-siswazah perlu membayar yuran pengajian yang lebih daripada RM 300 hingga RM800.

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/5/28/mstar_berita/20100527203431&sec=mstar_berita

Faktanya Orang Kaya Bertambah Kaya?

Saya ni bukan orang ekonomi, tak tahu apa-apa lah pasal ekonomi ni. Cuma teranya-tanya , kenyataan kerajaan akan muflis tahun 2019 nanti sebab tanggung subsidi RM 200 Billion. Tapi yang peliknya harta 40 orang terkaya di Malaysia naik 42 peratus kepada RM 168 Billion. Kalau tiap-tiap tahun 40 orang terkaya ni naik 40 peratus maknanya kita berilah 40 orang terkaya ini mentadbir Malaysia, sebab mereka tak muflis, kerajaan yang akan muflis. Kerana menjelang 2019 nanti kekayaan mereka mungkin mencecah RM 1 Trillion. Mereka ni rakyat Malaysia, bukannya rakyat asing, apa salah lantik 40 orang ini terus dalam Menteri Kabinet.

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/5/27/mstar_berita/20100527164042&sec=mstar_berita

Kekayaan 40 Individu Terkaya Malaysia Naik 42 Peratus Kepada RM168 Bilion

Khamis  27 Mei  2010- Harta semua 40 individu terkaya negara kini bernilai AS$51 bilion (RM168 bilion), meningkat daripada AS$36 bilion (RM118b) tahun lepas, dan lebih tinggi daripada rekod sebelum ini iaitu sebanyak AS$46b (RM151b) yang dicatatkan pada 2008.

Menurut Forbes Asia dalam Senarai Terkaya Malaysia 2010 yang diterbitkan hari ini, kekayaan bersama mereka telah meningkat 42 peratus, didorong oleh pertumbuhan ekonomi negara.

Peningkatan keseluruhan kekayaan juga sejajar dengan kenaikan 32 peratus di Indeks Kompposit Kuala Lumpur dan kenaikan 11 peratus Ringgit Malaysia berbanding dolar AS sepanjang 12 bulan ini, kata Forbes.

Fakta Bukan Auta yang Perlu Anda Semua Renung-renungkan adalah seperti di bawah ini:

Kerajaan Menjalankan Dasar Jimat Cermat Dengan Belanja RM 8 Billion untuk bina kereta perisai , RM 1.6 Billion untuk beli helikopter.

Projek RM8 bilion kereta perisai (Utusan Online)

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0421&pub=utusan_malaysia&sec=Korporat&pg=ko_03.htm&arc=hive

20 April – DRB- Hicom Defence Technologies Sdn. Bhd. (DEFTECH), anak syarikat milik penuh DRB- HICOM Bhd. (DRB-HICOM) sedang membangunkan kereta perisai 8X8 – Deftech AV-8 dalam projek bernilai RM8 bilion yang dijangka siap sepenuhnya menjelang 2016. Pembinaan kereta perisai itu adalah sebagai memenuhi tempahan yang dibuat oleh kerajaan melalui Kementerian Pertahanan.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil berkata, pembinaan itu melibatkan 257 buah kenderaan dengan 12 varian kegunaan. ”Kami menjangkakan unit pertama kenderaan itu dapat disiapkan dan diserahkan kepada kerajaan menjelang Januari 2012

Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA 2010) DSA 2010 CATAT KONTRAK TERBESAR
http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/4/19/mstar_berita/20100419104121

Kerajaan akan menggantikan pesawat Nuri Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) apabila menandatangani LOA bernilai RM1.6 bilion bagi pembelian 12 unit helikopter EC725 buatan Eurocopter.
System Consultancy Sdn. Bhd. bagi membekal dan menyenggara sistem pemerintahan, kawalan, maklumat dan komunikasi (C3I) untuk ATM berjumlah RM86.4 juta.

SME Ordnance Sdn. Bhd. bagi pembekalan peluru untuk kegunaan ATM bernilai RM46.3 juta.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0421&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm&arc=hive

Sehubungan dengan itu, nak tarik subsidi , apa boleh buat. Tariklah. Buat apa nak dengar pandangan rakyat macam saya ini yang bukan sahaja tiada ijazah dalam Ekonomi, Diploma pun tak ada. Sama-samalah kita berjimat cermat. Mengurangkan subsidi bernilai RM200 bilion yang ditanggung oleh kerajaan dalam tempoh 20 tahun akan datang.

4 Comments

  • bro, typo error kot ayat first tu. 2019 kan??

  • This is known that money makes us independent. But how to act when someone doesn’t have money? The only one way is to receive the loan and short term loan.

  • Nie sistem kapitalis,yang kaye bertambah kaye,yang miskin akan miskin.
    Negara takkan muflis kalau bagi subsidi,tapi akan muflis kalau kerajaan asyik membazir dana rakyat.

  • jojo..betul tu…kita mudah terpedaya dengan tipu helah utk tarik subsidi…padahal pemimpin makin kaya.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *